vrijdag 23 mei 2014

Ondernemen in Deurne Centrum

Afgelopen dinsdag (20 mei 2014) was het weer de derde dinsdag van de maand en dan organiseert het Ondernemers Café Deurne haar maandelijkse avond voor ondernemers en geïnteresseerden. Dit keer was het onderwerp ondernemen in Deurne Centrum. Natuurlijk niet zomaar geagendeerd.
Verschillende opeenvolgende jaren van crisis hebben hun weerslag op de detailhandel. In Deurne merkbaar aan de leegstaande winkelpanden dat hoger ligt dan de landelijke trend. Vaak hoor je op verjaardagen en zo dat veel mensen buiten Deurne gaan winkelen. Echter de cijfers die Maarten Heesakkers presenteerde tijdens het ondernemers café gaven toch helder aan dat 80% in Deurne winkelt en dat de 20% gecompenseerd wordt met mensen die van buiten af in Deurne komen winkelen. Samen is dat dus 100%. Echter de omvang van die 100% hebben we de afgelopen 4 tot 5 jaar (sinds begin crisis 2009) wel minder zien worden in de detailhandel en dat is rechtstreeks gekoppeld aan het consumentenvertrouwen. Komt het goed met het ondernemen in Deurne Centrum? Mijn antwoord is JA maar niet zomaar! Ik zelf ben werkzaam in een branche waar we de afgelopen 5 jaar, jaar over jaar te maken hebben met een marktdaling tussen de 15 tot 25%. Juist dan komt het aan op Ondernemen. Het verschil maken.

Op de eerste plaats zal het lichte economische herstel natuurlijk altijd helpen. We zien dit terug in het consumentenvertrouwen. Het is op dit moment nog zwak en de index staat op ongeveer 0. Maar we komen wel van -2 een jaar geleden (CBS). Dit volgt op de export naar het buitenland die al langer Nederland op de been houdt. En dat betekent dat hiermee wellicht de binnenlandse bestedingen gaan toenemen die positief uitwerken voor de detailhandel.


Ten tweede zal maximaal gebruik gemaakt moeten worden van hetgeen Deurne te bieden heeft. En Deurne heeft meer te bieden dan we misschien wel denken. In de afgelopen 8 jaar is er een nieuw centrum ontwikkeld bestaande uit een vernieuwd marktplein en het Wolfsplein. In het bestemmingsplan Centrum hebben we gekozen voor een winkelkerngebied om zodoende te zorgen voor concentratie met voldoende aanbod voor de consument die bij moet dragen aan de aantrekkelijkheid om in het centrum van Deurne te winkelen. Wat extra "concurrentie" dichtbij zal mijn inziens er alleen maar voor zorgen dat het elkaar versterkt. Daarbij blijft het belangrijk verschil te maken zodat er keuze is voor de consument.

In Deurne kennen we in tegenstelling tot veel andere gemeenten een groot organisatie vermogen. Daar waar verschillende gemeente vaak 1 of een paar evenementen heeft zien we in Deurne een grote reeks aan evenementen in de loop van het jaar voorbijkomen: Fietsvierdaagse, Nacht van het witte doek, Royal music Night, Kerst Winterwonder Wandeling, IJsfestijn, Heilight Parade, Horse Event, Vierspanwedstrijden, Halve marathon, Rolstoelmeerdaagse, Zomeravond activiteiten op de markt, Kermis, Festivals (Walhalla, Deurne de Dopest etc), Avondvierdaagse en nog vele kleinere evenementen. Ontelbaar veel vrijwilligers steken hierin hun energie en dat zorgt ervoor dat er veel mensen op de been zijn en dat creëert kansen. Mijn mening is dat hieruit nog veel meer te halen is.

De samenleving verandert en de technologie ontwikkelt zich enorm snel. Als ondernemer is het belangrijk hiervoor oog te hebben. Dat betekent dat je op zoek moet naar de juiste combinatie van de traditionele marketing aanpak (advertenties, reclamefolders) naar de nieuwe online mogelijkheden (website, webwinkel, email, facebook, twitter, QRC codes). Hierbij zal "consumenten experience" enorm belangrijk worden. Niet het product waar de consument naar zoekt maar zijn koopervaring zal een steeds grotere invloed krijgen op het koopgedrag. Hierin blijven 4 motieven de hoofdrol spelen: Status, Winst, Zekerheid en Gemak.
Het inzetten van nieuwe technieken draagt enorm bij aan het gemak voor de consument. Via een webwinkel kan ook 's avonds nog een bestelling geplaatst worden op het tijdstip dat het de consument het beste uitkomt. Of op zondag de QRC code inscannen van een aanbieding in de etalage die men niet wil missen. Wifi in je winkel zodat de klant als die even moet wachten gewoon even zijn email kan lezen of op facebook even kan reageren op wat zijn vrienden, familie of bekenden daarop geplaatst hebben. Verder is service en kwaliteit zeer belangrijk. Service vindt de klant belangrijk als er iets mankeert aan het product. En service is dan meer dan alleen helpen met het mankement maar ook aantoonbaar laten zien dat je kennis van zaken hebt met kwalitatieve adviezen. Het nieuwe ondernemen is zoeken naar de balans tussen de winkel en etalage goed inrichten en het reclamebord buiten zetten enerzijds en inzetten van nieuwe technologie om de klant op het juiste moment te bereiken anderzijds. Vervolgens het in praktijk te brengen, waarnemen en meten en daar waar nodig bijstellen.

In de discussie komt ook vaak het parkeren aan bod in het centrum van Deurne. We hebben een parkeergarage in Deurne maar op de een of andere manier is er een vrees om de auto daar te parkeren. Sinds enkele jaren kun je in Deurne achteraf betalen bij parkeren met de Deurne Pas. Maar ook mobiel betalen via de codes die bij betaalautomaten staan (zoals bv. bij de Visser) is het eenvoudig om achteraf te betalen. De ondernemer kan hierop inspelen met specifieke acties. Maar er is meer nodig. De consument moet geholpen worden. Blijkbaar is het proces om een Deurne Pas te activeren te ingewikkeld. Het centrum management kan mijn inziens op dit gebied bijvoorbeeld nog flinke
slagen maken.
Onder de vleugels van "Da's Mooi Deurne" is er een  website en met de twitteraccount wordt regelmatig nieuws over het centrum uitgezonden. Maar aandacht voor het parkeren ontbreekt compleet. Mijn advies is hier snel werk van te maken. De Deurne Pas en de online registratie is geweldig. Want ook in Helmond gaat bij het Elkerliek Ziekenhuis of bij de parkeergarage in het centrum de slagboom gewoon open als ik kom aanrijden. Laatst waren we in Den Haag en ook daar ging de slagboom automatisch voor ons open. De afrekening voor het parkeren vindt verder geheel automatisch plaats. Daarnaast zouden we als politiek het lef moeten hebben om bijvoorbeeld een jaar gratis parkeren aan te bieden alleen in de parkeergarage. Ik ben er van overtuigd dat de vrees dan binnen enkele dagen verleden tijd is. Het is goed dat we centrum management voor Deurne hebben en ik zou zeggen samen met de ondernemers de schouders eronder!

We hebben een mooi centrum, een goed landelijk gemiddeld aanbod, een verscheidenheid aan horeca aanbod, de economie komt in beweging en Deurne is rijk aan initiatieven. Een geweldig klimaat om in te ondernemen en het verschil te maken. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten